Apa Guna Status Adik Beradik

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Semua orang sayangkan family masing-masing. Termasuk Mia, Mia pun sayang keluarga Mia. Tapi sedih bila mengenangkan nasib kawan Mia yang diperlakukan seperti anak tiri dalam keluarganya. Keadaan diri dia bukanlah sihat seperti orang lain, selalu sakit sampai tak mampu nak bekerja. Ada satu hari tu, dia sakit tenat dan bagitahu ayah dia supaya bawa dia pergi klinik, tapi sia-sia je.. Ayahnya buat tak tahu je, kakaknya pulak tak peduli lansung, padahal hari tu kakaknya cuti bekerja.

Adilkah bila dia diperlakukan sebegitu ? Bukan nak salahkan ayah ataupun kakaknya, tapi dimanakah tanggungjawab mereka ? Lebih membuatkan dia terasa hati bila ayahnya bagi duit kepada adiknya untuk beli baju, padahal masa dia minta duit untuk pergi ke klinik, takde satu sen pun yang ayah dia kasi. Boleh nampak kan betapa adilnya seorang bapa yang pilih kasih. "Anak yang ini sakit tenat nak pergi klinik, ayah tak nampak. Anak yang bongsu nak beli baju buat jalan-jalan, laju-laju je ayah kasi duit". Apa guna ada adik beradik kalau masing-masing pentingkan diri sendiri.

Untunglah hari tu Mia terasa nak call kawan Mia tu. Terkejut bila mendengar suara dia yang dalam keadaan sakit. Katanya, dia dah tak larat sebab buah pinggangnya makin sakit. Bila dengar dia dalam keadaan macam tu, Mia terus bawa dia pergi klinik. Nasib baik doktor cepat merawat. Alhamdulillah dia dah makin sihat selepas makan ubat. 

Dari kisah dia membuatkan Mia sedar, keluarga lebih penting dari segala-galanya. Mia bersyukur sebab Mia tidak menerima nasib yang sama seperti dia walaupun Mia dibesarkan tanpa adik, kakak, ataupun abang. Biarpun terkadang terasa bosan kerana menjadi anak tunggal, tapi Alhamdulillah Mia bahagia dengan keluarga Mia yang selalu peduli pada Mia 24jam. Hanya kawan serta sahabat yang menjadi kakak, abang dan adik. :)

17 comments:

Khairiz said...

yup sy pun syangkan family sy :)

shahrazali said...

I love my family...do I love your family??hehe...keluarga sy byk masalah tau..abang ada masalah,,kakak ada masalah...tapi mcamana pun tetap sayang keluarga sndiri kn..

sharul izam said...

family..:)

Shahiza Chyz :) said...

Kesian kawan Mia, nasib baik adaa kawan yang baik macam Mia. Kalau tak kesian sangat kat diaa.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

jum jadi family fifi:)) well, chill sjalah selagi boleh hidup tenang, rezeki banyak berbagi, kasih sayang tak ternilai dihargai. banyak org lain tak dapat kita dapat, anggap kekurangan itu keajaiban buat diri!

jaa64 said...

waaa...mia anak tunggal ka, eh kesian pulak dengar cerita kawan tu..hhhuhu

Lai Qma said...

brsimpati ngan kwn mia tu..
sm0ge fmily dye sdar n dye br0leh ksih syg yg spt0tnye..hm

.: mama lynn :. said...

sian kisah kawan mia tu.. mama lynn lak beruntung even takde close gler ngan sibling tp kami 1 kepala. cuma family mama lynn ni a bis kecoh... guls around kan , 5 org tu yg asyik buat gempak je.. tp mak abah lg tahu hati kami ... thanks Allah

NURULHANIF said...

samalah kita mia.. akak pun anak tunggal..:)

aReLaN said...

family first tp mmg kesian la kwn mia tu.hmmm...alan rmi gak adk beradik tp stakat ni tkde la smpi terabai atau pilih kasih.tp yg kcik2 tu mmg manja sket la cmpare ngan ktorg yg dh bsr pnjg ni.doakan yg terbaik utk mmber mia.AMIN

eyryn said...

fmily tue kan penting..
hurm, ade jugakk ke yg mcm nie ? :(

fae jamal said...

sian kwn mia tuh..;(
ohh mia anak tunggal eyh? tapi takpa family mia sygkan mia..;)

Cik Tie@Akak said...

kesiannya

khairul akmal bin azman said...

so comel la awk!


sabar2 k..
life must go on..:)

muel phine said...

hihi... bsyukur deg apa yg ada... thnks god...

miss Fyqa said...

semoga kwn Mia tabah hadapi dugaan ni.. moga cpt sembuh juga :)

Hizami Rahim said...

hurm. harap semua dah okay dah sekarang.